2014: Rok změn v dopravní infrastruktuře, pomoci má i BIM

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) u příležitosti Národní konference o české infrastruktuře 2014 představila svůj dokument „2014: Rok změn v dopravní infrastruktuře“, ve kterém jmenovitě navrhuje změny, jejichž zavedení povede k lepšímu hospodaření státu a ušetří desítky miliard korun prostřednictvím rychlejší přípravy a efektivnějšího řízení realizace dopravní infrastruktury v ČR.

Cílem dokumentu je stručně identifikovat prioritní změny, které by měly nastat nebo by měly být započaty již v průběhu roku 2014. Závěry a doporučení budou podkladem pro jednání ARI s vládou, zástupci státu, zástupci relevantních ministerstev, investorských organizací a zákonodárci při formulaci a prosazení nutných systémových změn v oblasti infrastruktury.

Bod týkající se zavedení metodiky BIM

6. Posílit význam projekční a inženýrské činnosti

Promyšlená a kvalitní příprava je základním předpokladem pro efektivní realizaci bez zbytečných časových průtahů, sporů a velkých změn. Stát by měl klást důraz na invenci, moderní technologie v projektování a řízení či využití dobré praxe, neboť miliony vydané za kvalitní projektovou dokumentaci mu ušetří miliardy při realizaci a další řádově vyšší miliardy po dobu životnosti projektu. Změny projektů by se neměly kriminalizovat, ale naopak důsledně vyžadovat tam, kde to vede k větší hospodárnosti. Inovativní změny s využitím Value Engineering v každé fázi projektového cyklu by měly být naší výsadou, nikoliv obavou.

6.6 Postupné zavedení přístupu BIM

BIM = Building Information Modelling je moderní a technologicky vyspělý přístup projekční přípravy a řízení staveb. Je to sada procesů, která zvyšuje hodnotu vytvářením, řízením a sdílením vlastností infrastruktury během jejího životního cyklu. BIM umožňuje kvalitnější projektovou přípravu s napojením na databáze realizačních cen, provozních nákladů a celoživotní údržby.

Stát by měl postupně BIM vyžadovat jako povinný způsob provedení projektové přípravy a řízení stavební realizace pro veřejné zakázky na velké stavební projekty (např. nad 500 milionů až 1 miliardu Kč.) a/nebo na rizikové stavební projekty. V současné době probíhají všechny infrastrukturní projekty v ČR na základě klasického přístupu přípravy projekčního návrhu se soupisem prací a výkazem výměr. Tento přístup nevyužívá možnosti nových informačních technologií umožňujících vytvářet a sdílet v jedné platformě nejrůznější data a standardizované, vzájemně propojené informace ve formě 3D modelů staveb, soupisu prací s výkazem výměr, technologického postupu výstavby, celoživotních nákladů nebo energetických nákladů. BIM výrazným způsobem snižuje rizika stavebních projektů a přispívá k maximálnímu dosažení ekonomické výhodnosti, a to nejen ve vztahu k prvotním nákladům staveb, ale i k jejich nákladům po dobu jejich životnosti. Ve světě se BIM stále více etabluje jako standard chytrého investování ve stavebnictví. Finsko je jednou z prvních zemí, kde vláda uplatnila BIM jako povinnou součást nabídek pro státní správu v oblasti infrastruktury; Holandsko používá metodiku BIM pro veřejné zakázky nad 10 mil EUR od roku 2011; Velká Británie se rozhodla vyžadovat povinně BIM pro návrhy staveb veřejných zakázek od roku 2016.

Plné znění dokkumentu naleznete na stránkách konference, kde byl dokument 16.dubna 2014 poprvé prezentován:

http://www.infrakon.cz/2014-rok-zmen/